Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Stad

woensdag 12 mei 2021

20:00 - 23:00
Locatie

Digitaal

Voorzitter
Paul Ruijgrok
Toelichting

Commissiegriffier: Mirjam Hartkamp
College: wethouder Rogier Tetteroo

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2
    Mededelingen
  3. 3
    Vaststellen agenda
  4. 4

    Oordeelsvorming : Nota maatschappelijke voorzieningen Westergouwe
    Aan de raad wordt gevraagd in te stemmen met de actualisatie van het voorzieningen programma en de bijbehorende nota vast te stellen. Het onderwerp wordt vanavond beeldvormend behandeld. Technische vragen die voor donderdag 15 april worden ingediend zullen zo veel mogelijk nog voor de beeldvormende behandeling behandeld worden. (Sommige beantwoordingen kunnen input van derden vereisten, waardoor vertraging kan ontstaan). Er er is een financiële bijlage waarop geheimhouding rust. Deze kunt u op afspraak inzien bij de griffie.
    In 2008 is het Uitwerkingsplan Maatschappelijke Voorzieningen opgesteld. Dit Uitwerkingsplan (2008) gaf een overzicht van de in Westergouwe te realiseren maatschappelijke voorzieningen met een raming van de gemeentelijke kosten en de wijze van dekking. Dit Uitwerkingsplan is op 2008 vastgesteld door de gemeenteraad waarbij er ca. 39 mio is gereserveerd in het CIP. Het Uitwerkingsplan (2008) is inmiddels gedateerd en actualisering is noodzakelijk. In deze nieuwe Nota
    Maatschappelijke Voorzieningen Westergouwe 2021 wordt de actualisering vormgegeven. De actualisering betreft het beleid, het programma, de locaties, de planning en de ramingen van de gemeentelijke investeringen in gebouwde voorzieningen.

    • De volgende fracties hebben aangegeven een statement te willen maken, zonder dat het nodig is een debat te voeren:
      CDA; D66; VVD
  5. 5
    21.15 - 21.30 uur Pauze
  6. 6

    Oordeelsvorming: bestuuurlijke bevoegdheden Omgevingswet
    Naar verwachting treedt op 1 januari 2022 de omgevingswet in werking. Sommige bevoegdheden die nu bij de raad liggen, komen dan van rechtswege bij het college te liggen. Het is daarom van belang dat de raad een besluit neemt over zijn bestuurlijke bevoegdheden voordat de omgevingswet in werking treedt. Meer specifiek: het is wenselijk dat de raad dit besluit neemt in het tweede kwartaal van 2021. Dit heeft te maken met de doorlooptijden voor bouwinitiatieven die in 2022 of later zullen spelen maar waarvoor de aanvraag al in 2021 wordt voorbereid (zie ook memo PvA bestuurlijke bevoegdheden dd14.12.2020).


    In het voorliggende besluit wordt rekening gehouden met een ‘leerperiode’. Deze leerperiode kan vorm krijgen door regelmatig te evalueren en zodoende  voortschrijdend inzicht te borgen in het besluit over de bestuurlijke bevoegdheden van de raad. Het besluit over de bestuurlijke bevoegdheden kan dan gezien worden als een ‘openingsstuk’ in aanloop naar de omgevingswet, in plaats van een sluitstuk dat alle wensen van de raad in zich vervat.


    Vooraf aangedragen debatpunten:
    -  in Q3 2021 wordt de Omgevingsvisie Gouda vastgesteld. Hoe denken de collega’s over het houden van een werksessie of werksessies in Q3 om aan de hand van de vastgestelde Omgevingsvisie de bestuurlijke bevoegdheden in lijn met de Omgevingswet te bespreken en de uitkomsten daarvan eventueel om te zetten naar een aangepast raadsbesluit, eerder dan de geplande evaluatie? (D66)
    - Evaluatie Kruimellijst (SGP, CU)
    - Inhoud kruimellijst in de context van participatie (PvdD)
    - Gewenste informatie benodigd om te komen tot een kwalitatieve evaluatie (VVD)
    - Standaard wensen en bedenkingen procedure bij gevoelige en grote projecten (ook bij kruimellijst).(CU)

  7. 7

    D66 heeft de volgende rondvraag ingediend:


    Deze maand wordt de Lange Tiendeweg opengemaakt voor het vervangen van de gasleiding. De gemeente is hierover geïnformeerd maar heeft hierin geen besluitvormende rol. Het project is geïnitieerd door Stedin en zij heeft hierin de regie. Vanwege de recente versoepeling van de corona-maatregelen is het een ongelukkige situatie voor winkeliers en restauranteigenaars.
    Uit de beantwoording van technische vragen van D66 hieromtrent wordt gesproken over alternatieve mogelijkheden die de impact van de werkzaamheden beperken (zoals relining).
    Graag horen wij van de wethouder welke maatregelen er verder genomen worden om de overlast tot een minimum te beperken en zodoende de ondernemers zo goed mogelijk de gelegenheid te geven om te profiteren van de versoepeling van de corona-maatregelen.

  8. 8
    Sluiting