- Locatie
Raadszaal
- Voorzitter
- Anna van Popering, Jacques Rozendaal
- Toelichting
-
Commissiegriffier: Lars van der Linden
Uitzending
Agendapunten
-
1
Pers en belangstellingen kunnen deze raadsbijeenkomst ivm de Corona maatregelen niet bijwonen.
Deze vergadering is ivm het belang van openbaarheid wel voor iedereen te volgen via een live-uitzending: www.gouda.nl/ris -
2Vaststelling agenda
-
3
Bijlagen
-
4
Bijlagen
-
5
Bijlagen
01 Ingekomen stukken: Samenleving
Onderwerp Jeugdbescherming op het gebied van scheidingen -
6
De raad wordt voorgesteld om de nota ‘Iedereen kan meedoen’ voor het sociaal domein voor de periode 2020 – 2023 vast te stellen.
De voorliggende nota ‘Iedereen kan meedoen’ biedt een nieuw beleidskader voor het Gouds sociaal domein voor de periode 2020-2023. De nota is gebaseerd op het besluit van de gemeenteraad op 11 december 2019, waarin de raad de uitgangspunten voor het nieuwe beleid heeft vastgesteld en de ontwerpnota die door het college is vastgesteld op 28 januari 2020.
Het sociaal domein omvat een complex speelveld van juridische kaders, rechten van inwoners, een veelheid aan spelers en autonome verwijzers. De nota biedt een voorstel voor de opgaven en bewegingen waar we binnen dit complexe speelveld aan kunnen gaan werken in de periode 2020-2023.
Debatpunten aangedragen door de fracties:
PvdD
• Eerherstel en revitalisering wijkteams in relatie tot Sociaal Domein;
• Vraaggerichte aanpak en naast de hulpvrager staan vraagt een transformatie en niet doorgaan op de ingeslagen weg;
• Beperking looptijd kadernota tot 2 jaar, gezien de vele onzekerheden m.b.t. corona en gemeentelijke financiën;
• Versterken preventie voor jongeren o.a. door nieuw aanbod voorzieningen voor jongeren.
GL
• Implementatie VN-verdrag mensen met een beperking;
• De resultaten van de transformaties Gewoon Thuis en Gewoon Thuis Jeugd;
• Tekorten maatschappelijke opvang;
• Toegankelijkheid van WMO voorzieningen voor mensen met een smalle beurs.
D66
• Inkoop en het aantal aanbieders;
• Normaliseren in de juridische jeugdzorg;
• Het plan B; wat gaan we doen als de voorgenomen inspanningen niet het gewenste financiële effect opleveren?
CU
• Hoe creëren we normalisatie van hulpverlening door ‘herstel van het gewone leven’?
• Hoe kunnen we sturen op de outcome van de nota gelet op regionaal karakter qua uitvoering?
• Hoe kunnen we de ‘brede basis’, ‘voorliggend veld’, preventie versterken?
• Wat betekent een holistische benadering vanuit ‘Positieve gezondheid’ gelet op de 6 speerpunten (contextualisatie)?
GoPo
• haalbaarheid 1:8 doelstelling Jeugdzorg gezien beperkte invloed op totaal maatwerk (30% van maatwerk). En hoe te volgen dat ingezette maatregelen effect hebben (niet alleen financieel, maar ook qua impact op dienstverlening).
• Invulling basiszorg te leveren door overgebleven deel Sociaal team. Invulling is vaag omschreven, geen relatie naar vraag en bepaling budget (volgens mij nog omslagmodel op basis van aantal inwoners) ook onduidelijk.
• Aansluitend op PvD: rol & mandaat wijkteams/vrijwilligersorganisaties, relatie met sociaal teams (bijv. makelaar). Communicerende vaten, kunnen rol spelen in normalisering, verlaging kosten door inzet bij preventie of herverdeling van budget.
CU
• Hoe creëren we normalisatie van hulpverlening door ‘herstel van het gewone leven’?
• Hoe kunnen we sturen op de outcome van de nota gelet op regionaal karakter qua uitvoering?
• Hoe kunnen we de ‘brede basis’, ‘voorliggend veld’, preventie versterken?
• Wat betekent een holistische benadering vanuit ‘Positieve gezondheid’ gelet op de 6 speerpunten (contextualisatie)?
VVD
•Uitvoerbaarheid (indicatoren) en de splitsing tussen de commissies.
CDA
• Afbakening jeugdhulp;
• Mantel- en respijtzorg;
• Versterking verbinding professionals en vrijwilligers.Bijlagen
05 Toezeggingen Commissie Samenleving
Titel Concrete doelstellingen ambitie op mantel- en respijtzorg Inhoudelijke tussenevaluatie -
721.30 - 21.45 uur Pauze
-
8
Participatie is een belangrijk onderdeel van de Omgevingswet. De Omgevingswet regelt wanneer de gemeente of een initiatiefnemer uit de samenleving participatie organiseert, maar laat de invulling verder helemaal vrij. Deze participatiestrategie geeft een beleidskader bij het vormgeven van participatie. Het is een aanvulling en nadere uitwerking van de Goudse Inspraak- en Participatieverordening.
Bijlagen
-
9Rondvraag (conform artikel 11, verordening op de commissies)
-
10Sluiting